Målsägandes rätt till information vid förundersökningar

Vi var med om en bilolycka i februari i år. Det startades en förundersökning och motparten ansågs vara vållande. Vi fick frågan om vi hade något ersättningsanspråk men just då visste vi inte vad vår försäkring ersatte så vi valde att avvakta. Beslutet att förundersökningen var klar och överlämnad till åklagare fick vi i juni. Får vi reda på vad som händer, om åklagaren beslutar om strafföreläggande eller om det går till tingsrätten?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den som blivit utsatt för ett brott kallas för målsägande.

Målsägande har rätt att få underrättelse i det fall åklagaren beslutar om att väcka åtal enligt 13 d § förundersökningskungörelsen (FuK). Vidare har målsägande rätt att få veta när huvudförhandling ska hållas, eller om åklagaren beslutar att inte väcka åtal (14 § andra stycket FuK).

Med vänliga hälsningar,

Jesper HorndahlRådgivare