Makars arvsrätt

Min fru har en fordran i form av en revers på vår dotter i samband med en tidigare gåva av fastighet. Vad händer med denna fordran om min fru avlider. Övergår denna fordran då till mig?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Regler om arv återfinns i ärvdabalken; nedan ÄB, se här.

Reversen är en tillgång i din frus kvarlåtenskap. Om hon avlider ska hennes kvarlåtenskap fördelas. Makar ärver varandra före gemensamma barn, om inte testamente föreskriver annat, se 3 kap. 1 § ÄB. Särkullbarn har rätt att få ut sitt arv direkt vid förälderns bortgång, om inte särkullbarnet avstår detta till förmån för den efterlevande maken. Eftersom er dotter är ett gemensamt barn (jfr "vår dotter"), ärver hon inte något vid din frus bortgång. Istället ärver du hela din frus kvarlåtenskap. Reversen, tillsammans med all annan egendom din fru äger, tillfaller alltså dig.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!
Vänligen

Jonas TärnrothRådgivare