FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder18/01/2018

Kan jag starta ett företag även om jag har ett belastningsregister?

Hejsan,tänkte fråga om man kan skapa ett företag även om man har ett belastningsregister?

Tack i förhand

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ja, du får starta företag även om du har ett belastningsregister. Den enda begränsningen skulle vara om ditt företag skulle arbeta inom någon känslig verksamhet. T ex om du genom ditt företag skulle jobba nära barn kan de eventuellt begära ut belastningsregister. De som begär ut den får då inte veta alla brott utan bara de brott som skulle vara relevanta i deras verksamhet. T ex barnpornografibrott.

Har du fått näringsförbud i samband med din dom får du inte starta ett företag, näringsförbud ges främst ut när du begått grova ekonomiska brott.

Lagen om belastningsregister hittar du här.

Med vänliga hälsningar,

Eric NilssonRådgivare