FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt29/01/2020

Kan den ena föräldern neka den andra att köra bil med barnet?

kan pappan till vårat barn neka mig att köra bil med sonen i ? pga ep men fått tillbaka körkort ?

då jag ej kan ha sonen varannan vecka pga detta då jag ej får köra med honom för pappan. kan även ej hämta eller lämna på skolan eller ta med mig son aktiviteter pga detta, då jag hela tiden ska vara beroende av andra ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Det enkla svaret på frågan är nej, pappan till ditt barn kan inte neka dig att köra bil med sonen. Har du fått tillbaka körkortet anses du vara lämplig att köra bil enligt Transportstyrelsen och då kan inte pappan neka dig att köra sonen i bilen.

Huvudregeln vid gemensam vårdnad är att beslut kring barnet ska tas av föräldrarna gemensamt, men vid växelvist boende har föräldern som barnet bor hos för tillfället rätt att ta vardagliga beslut kring barnet. Exempelvis får du bestämma att du ska hämta eller lämna barnet med bil.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa LundgrenRådgivare