Husrannsakan utförd hos annan än den som skäligen misstänks

På fredagsmorgonen kom polisen och knackade på ytterdörren och när jag öppnade så trängde dom sig in och sa att dom skulle göra en husrannsakan hos vår son som bor i lägenheten ovanför oss. Dom gick också upp till hans lägenhet men trängde sig också in i min och min hustrus lägenhet och ville titta runt gjorde så också rev i lådor och garderober m.m. Nu till min fråga: Har dom rätt att gå in i min och min hustrus lägenhet och riva runt när som jag som förstod hade dom enbart en husrannsakan på vår son vilket de nämnde i dörren. Kan beskriva att huset som tidigare varit som en lägenhet med affärslokal har blivit ombyggt till 2 lägenheter med visserligen samma adress men med 2 brevlådor. Den ena lägenheten, den på ovanplan hyr vår son och betalar hyra för och den andra lägenheten hyr jag och min hustru och betalar hyra för. Har dom då rätt att även gå in i vår lägenhet och riva runt i?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om jag har tolkat din fråga rätt så undrar du om polisen får utföra en husrannsakan i en lägenhet som är en annan än den som misstänkt - bor i?

Huvudregeln är att ett beslut om att utföra en husrannsakan fattas av förundersökningsledaren, åklagaren eller rätten. I undantagsfall kan beslutet även fattas av polismyndigheten eller polistjänsteman om "fara i dröjsmål" finns, dvs om man inte hinner vänta på beslut ovanifrån. Innan ett beslut om en husrannsakan fattas måste också en proportionalitetsbedömning göras. Detta innebär att en husrannsakan endast får beslutas om skälen för den uppväger de olägenheter som drabbar den som husrannsakan utförs hos 28 kap 3a § Rättegångsbalken (RB).

En husrannsakan kan vara reell, vilket betyder att den utförs för att söka efter föremål som kan tas i beslag eller förvar eller för att annars undersöka viktiga omständigheter för brottsutredningen, 28 kap 1 § (RB). En husrannsakan kan också vara personell vilket betyder att den utförs för att söka efter en personsom exempelvis ska gripas, anhållas, häktas eller hämtas till förhör, 28 kap 2 § RB.

För att en reell husrannsakan ska få utföras hos den misstänkte krävs att det kan antas att hen har begått ett brott som kan leda till ett fängelsestraff. Det måste finnas konkreta omständigheter som talar med viss styrka för att den misstänkte har begått brottet.

Vad som anses vara "hos den misstänkte" är ett utrymme (lägenhet, rum etc) som den misstänkte i princip har obegränsad tillgång till. Det ska också vara ganska säkert att hen råder över utrymmet på sådant sätt. (SOU 1995:47 s. 241).

För att en reell husrannsakan ska få utföras hos någon annan än den som skäligen kan misstänkas för brottet krävs antingen;

- att brottet begåtts där;

- att den misstänkte har gripits där eller;

- att det finns synnerlig anledning att det ska finnas objekt där som kan beslagtas eller övrig bevisning.

"Synnerlig anledning" anses innebära att en faktisk omständighet tydligt visar att man har fog att förvänta sig att visst föremål eller annan bevisning ska finnas där. Det krävs alltså att det finns starka skäl för ett sådant antagande.

För att en personell husrannsakan ska få utföras hos någon annan än den som eftersöks krävs att det finns synnerlig anledning att anta att den som eftersöks finns där.

I ert fall verkar det som att en reell husrannsakan har utförts. En sådan får alltså utföras även hos er om något tydligt pekar på att sådant som är av betydelse för utredningen med fog kan förväntas finnas hos er, eller om brottet begåtts där eller om den misstänkte gripits där.

Det krävs heller inte alltid ett beslut från åklagaren för att kunna utföra en husrannsakan, utan i vissa fall kan polisen besluta om en sådan - om de haft skälig misstanke om brott och "fara i dröjsmål" förelegat.

Om polisen i just detta fall haft rätt att söka igenom även er lägenhet behöver jag tyvärr mer information för att helt kunna ta ställning till. Om man dock anser att polisens handlande har varit felaktigt och man vill gå vidare med det har man två alternativ. Antingen kan man göra en polisanmälan om tjänstefel eller en anmälan till Justitieombudsmannen (JO) om man anser att åklagare/polis har brustit i sin tjänsteutövning.

Hoppas svaret var till hjälp, tveka inte att återkomma om du har fler funderingar.

Vänligen,

Amanda KeithRådgivare