Hur och när sker underrättning om att person står misstänkt för brott?

En person har anmält sin hustru till polisen för misshandel. Hur och när får hon reda på att hon blivit anmäld för brott?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Om det finns anledning att anta att hustrun har gjort sig skyldig till brottet misshandel ska polisen inleda förundersökning (23 kap. 1 § Rättegångsbalk). En förundersökning är en grundläggande utredning av brottet, och används för att åklagaren ska se om man har tillräckligt på fötterna för att kunna väcka åtal.

Om förundersökningen kommer så långt att hustrun "skäligen" kan misstänkas ha begått brottet, kommer hustrun att få reda på att hon står misstänkt för misshandel (23 kap. 18 § Rättegångsbalk). "Skäligen misstänkt" är ett öppet begrepp, men det bör finnas konkreta och objektivt underbyggda omständigheter som talar för att hustrun faktiskt kan hållas ansvarig för brott, exempelvis vittne.

Polisen kommer alltså höra av sig till hustrun efter att förundersökning genomförts, när och om hon kan anses "skäligen misstänkt" för misshandeln.

Hoppas du fick svar på din fråga. Hör gärna av dig igen om det är något annat du funderar på!

Sara HillRådgivare