Hur länge sparas uppgifter i polisens DNA-register?

En vän åtalades för brott mot 11 kap. 7 § alkohollagen (langning) och dömdes sedan till dagsböter. Vid förundersökningen tog polisen DNA-prov på honom. Jag undrar om min vän kan kräva att uppgifterna om honom i DNA-registret ska tas bort eftersom han endast dömdes till dagsböter?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Personer som är skäligen misstänkta för brott som kan ge fängelse får enligt 28 kap. 12 a § rättegångsbalken (1942:740) provtas, sökas och registreras i DNA-registren. Eftersom olovligt anskaffande av alkohol enligt 11 kap. 7 § alkohollagen (2010:1622) kan ge fängelse i högst två år, kan man alltså provtas som misstänkt för det brottet.

Behandlingen av DNA-prover i polisens DNA-register regleras i lagen (2018:1693) om polisens behandling av personuppgifter inom brottsdatalagens område. Av 5 kap. 2 § framgår att DNA-registret får innehålla dna-profiler från prov som har tagits med stöd av 28 kap. rättegångsbalken och som avser personer som genom en dom som fått laga kraft har dömts till annan påföljd än böter, eller har godkänt strafföreläggande som avser villkorlig dom. Den som endast dömts till böter ska alltså inte sparas alls i DNA-registret.

DNA-registret är separat från utredningsregistret (5 kap. 4 §) där DNA-prov som tas enligt 28 kap. RB sparas under utredningstiden. Om de förutsättningar som anges i paragrafen blir uppfyllda, det vill säga att den misstänkte döms till en annan påföljd än böter, flyttas informationen över och registreras tillsammans med personuppgifter i DNA-registret. Eftersom din vän endast dömdes till dagsböter ska han som nämnt inte vara registrerad i DNA-registret.

Uppgifter i utredningsregistret, får enligt 5 kap. 7 § 2 st. inte längre behandlas där när en förundersökning läggs ner, åtal ogillas, eller om ett åtal bifalls men påföljden bestäms till enbart böter. Eftersom det sistnämnda gäller i din väns fall ska hans uppgifter inte heller finnas i utredningsregistret.

Din väns uppgifter ska alltså inte finnas kvar i polisens utredningsregister eller DNA-register.

Bästa hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare