FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt19/02/2022

Hur länge finns uppgifter kvar i belastningsregistret?

Hej. I Mars 2019 jag har blivit dömt för grov narkotikasmuggling i X år och X månader, min frågar är hur länge blir det kvar i mitt belastningsregister hos polisen?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga regleras i Lag (1998:620) om belastningsregister.

Belastningsregistret innehåller bland annat uppgifter om den som genom dom, beslut, strafföreläggande eller föreläggande av ordningsbot har ålagts påföljd för brott (3 § lag om belastningsregister). Har man dömts för brott förekommer man alltså i belastningsregistret, man får en så kallad "prick".

Gallring av uppgifter i belastningsregistret
Dina uppgifter om att du har blivit dömd för brottet blir inte kvar för alltid, utan "gallras" bort efter en viss tid. Hur lång tid beror på vilken påföljd du fick för brottet, dvs straffet du fick.

Vid exempelvis penningböter eller dagsböter så blir uppgifterna kvar i 5 år efter beslutet eller godkännandet av strafföreläggandet eller föreläggandet av ordningsbot (17 § 9 punkten, lag om belastningsregister). Vid fängelsestraff är uppgifterna som utgångspunkt kvar i 10 år i belastningsregistret innan de gallras bort (17 § 1 punkten, lag om belastningsregister).

Sammanfattningsvis
Detta innebär att uppgifterna om att du har blivit dömd till grov narkotikasmuggling där fängelse är påföljden (5 § Lag (2000:1225) om straff för smuggling), kommer gallras 10 år efter frigivningen.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga! Har du fler funderingar är du välkommen att höra av dig till oss igen.

Med vänliga hälsningar

Beatrice KarlssonRådgivare