FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder24/06/2020

Hur länge finns jag kvar i belastningsregistret?

Om man har 80 dagar dagsböter och vilkorlig dom, Hur många år är man i register belastning?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hur länge ett brott står kvar i belastningsregistret är beroende av vilket straff du har dömts till. Du beskriver att du dömts till dagsböter och villkorlig dom. Vid dagsböter ensamt gallras uppgifterna från belastningsregistret 5 år efter dom. I ditt fall behöver dock också ses till den villkorliga domen.

Vad gäller villkorlig dom är tiden för belastningsregistret då beroende av din ålder. Om du var under 18 år vid tidpunkten för brottet finns uppgifterna kvar i belastningsregistret 5 år efter dom. Om du var över 18 år vid tidpunkten för brottet finns uppgifterna kvar i 10 år efter dom. Med "efter dom" avses den dag domen meddelades av domstolen.

Sammanfattningsvis kommer du alltså finnas i belastningsregistret i 5 år om du var under 18 år vid brottet, om du var över 18 år kommer du finnas i registret i 10 år, räknat från datumet domen meddelades.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Jennifer EmbretsenRådgivare