FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder25/09/2024

Preskriptionstid för grovt bokföringsbrott

HejSan när gäller preskriptionstid när man är domd for 1 år 2 månader för grov bokföring brott. Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att ett brott preskriberas innebär att du inte längre kan åtalas för gärningen. Av den anledningen är din fråga något otydlig, men jag förstår det som att du undrar över hur lång preskriptionstiden är för grovt bokföringsbrott. Jag kommer därför att utgå från det i mitt svar nedan. Regler om bokföringsbrottet och brottets preskriptionstid finns i brottsbalken (BrB).

Preskriptionstiden för grovt bokföringsbrott

Preskriptionstiden är olika lång beroende på vilken typ av brott det är som begåtts eftersom den är beroende av det specifika brottets straffskala. För grovt bokföringsbrott är straffskalan fängelse i lägst sex månader till fängelse i högst sex månader (11 kap. 5 § andra stycket BrB). Eftersom maxstraffet är under fängelse i åtta år preskriberas brottet tio år efter det begicks (35 kap. 1 § tredje punkten BrB).

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ellen PiggRådgivare