FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder30/08/2024

Efter hur lång tid gallras uppgift om fotboja från belastningsregistret?

2021 åkte jag fast med narkotika och blev dömd 2022. Fick fotboja från 2023 februari till juni 2023. Det är endast narkotika brott, ingen ringa eller annat. Hur länge har jag kvar pricken på mitt belastning register?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar hur länge en dom där påföljden blev fotboja kommer finnas kvar i ditt register. Tillämplig lag för din fråga är lagen om belastningsregister (LBR).

Vad innebär ett belastningsregister?

I samband med att en person blir dömd för ett brott kommer brottet och dess påföljd föras in ett så kallat belastningsregister. Belastningsregistret innehåller bland annat domar, beslut, strafföreläggande och föreläggande av ordningsbot (3 § LBR).

Uppgifterna i ett belastningsregister gallras (dvs. tas bort) efter en viss tid. Hur lång tid en uppgift finns kvar i ens belastningsregister beror på vilken påföljd man har fått (17 § LBR) och därmed inte vilket brott man begått. I ditt fall tolkar jag det som att straffet för det narkotikabrott du blev dömd för, blev fotboja i 4 månader.

Hur länge finns uppgift om fotboja kvar i registret?

Påföljden fotboja används istället för fängelsestraff och är något som Kriminalvården beslutar om (lag om intensivövervakning med elektronisk kontroll). Uppgifter om fängelsestraff gallras 10 år efter frigivningen (17 § 1p. LBR). Eftersom fotboja är ett alternativ till fängelsestraff, kommer uppgiften om fotboja finnas kvar i belastningsregistret i 10 år. Detta med undantag för om du skulle bli dömd för ett nytt brott som förs in i belastningsregistret under dessa 10 år. I sådant fall gallras ingen av dessa uppgifter så länge någon av dem ska finnas kvar i registret. En uppgift ska dock alltid gallras senast 20 år efter den dom eller det beslut som ledde till att uppgiften fördes in i registret (18 § LBR).

Med detta hoppas jag att du har fått svar på din fråga. Om du har fler frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen.

Med vänlig hälsning,

Cornelia NilssonRådgivare