FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder02/06/2017

Hur länge finns domar i belastningsregistret och vad händer om man begår nya brott?

Hej!

Jag undrar hur länge snatteri syns i belastningsregistret? Hänger gamla händelser kvar om det skett ett nytt "brott" inom 5år? Kan man få ut ngn form av begränsning, läste nämligen följande; "När det kommer till frågan vad din arbetsgivare kan se blir frågan lite svårare. Även om uppgiften om ditt brott finns med i belastningsregistret är det inte säkert att din arbetsgivare kommer att få ta del av uppgifterna. En enskild har rätt att ta del av samtliga uppgifter om sig själv samt att vid behov få ett begränsat utdrag om sig själv (Lagen om belastningsregister 9 §)."

Vid jobb som personlig assistent, men detta kanske sätter käppar i hjulen?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Hur länge ett brott finns med i belastningsregistret beror på vad man har fått för påföljd. För snatteri är böter eller fängelse aktuellt, har man fått böter gallras uppgiften om snatteridomen efter fem år och har man fått fängelse gallras uppgiften 10 år efter man frigivits (se lag om belastningsregister 17 § punkt 1 och 9).

Som du skriver så kommer den gamla uppgiften inte att gallras om man döms för ett nytt brott inom tiden som den gamla uppgiften sparas. Om det nya brottet straffas med böter kommer det gamla inte att påverkas utan det gallras efter den ursprungliga tiden (se lag om belastningsregister 18 §).

Om du ska jobba som personlig assistent kommer du sannolikt att få lämna in ett utdrag ur belastningsregistret. Det kommer dock vara begränsat, och bara brott som kan vara relevanta för arbetsgivaren kommer att visas, detta är i främsta hand grövre brott och brott som straffats med fängelse (se förordning om belastningsregister 22 §).

Det som menades i svaret på den andra frågan är att man en gång om året har rätt att få en kopia på hela sitt register för att kunna se vad som finns där, samt vid behov (ex. när man ska lämna till arbetsgivare) få ett utdrag som är begränsat till endast vissa typer av uppgifter (se lag om belastningsregister 9 §).

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Rebecca AxelssonRådgivare