FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt29/10/2020

Hur länge finns anmärkningar om brott på t.e.x Mr.Koll?

Hej

Om man har en prick i registret som går ut om x antal år, försvinner anmärkningar från hemsidor som t.ex MrKoll då också? Eller kommer anmärkningen om att personen är "tilltalad i brottmål" finnas kvar för alltid?

Tack

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du väljer att vända dig till Lawline med din fråga.

Enligt lagar och föreskrifter brukar man gallra offentliga handlingar efter en viss tid, du kan läsa om detta här. Dock gäller detta för den offentliga sektorn och inte för den privata. Mr.koll är en privat aktör och bestämmer själva hur länge de vill ha kvar uppgifter om domar i sina register på sin hemsida. Det är alltså inte kopplat till hur länge du har din prick i ditt register.

Jag kan alltså tyvärr inte svara på hur länge en sådan uppgift finns på hemsidor som Mr.koll, utan det är något de själva bestämmer.

Jag hoppas du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Sanaria SaadRådgivare