Hur lång tid tar det till rättegång?

Hej

De är en förundersökning. Och de hör vittnen hur lång tid ta de innan de blir rättegång ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor gällande förundersökning och rättegång hanteras enligt rättegångsbalken (RB).

Misstänker man att ett brott har begåtts ska det inledas en förundersökning enligt 23:1 RB. Där ska det utredas vem som begått brottet och man försöker samla in så mycket information och bevis som möjligt. Att inleda förundersökning kan beslutas av till exempel åklagare eller polisen.

Enligt 23:4 2 st. RB ska en förundersökning bedrivas skyndsamt, detta krav finns till exempel för att den som är misstänkt inte ska behöva undra under en längre tid om det blir rättegång eller inte. Däremot finns det ingen bestämd tidsgräns för när åklagaren måste väcka åtal eller när rättegången ska inledas. Det är viktigt att en person som misstänkts utreds rättssäkert och sådant kan ta tid beroende på fall. När yngre personer är parter i rättegång brukar processen skyndas på ytterligare. Hur lång tid en förundersökning tar beror på hur svårutrett brottet är och varierar från fall till fall.

När väl datum för rättegång bestämts, kallar domstolen på samtliga berörda parter till sammanträde.

Hoppas att detta gav dig vägledning.

Med vänliga hälsningar,

Erik OlshovRådgivare