FrågaOFFENTLIG RÄTTSekretess14/04/2018

Hur kommer jag runt sekretessen i 17 kap. 4 § OSL?

Hur kommer jag runt sekretessen OSL 17 kap. 4 §? Kan jag tillämpa OSL 10 kap. 3 § om partsinsyn, stycke ett eller två? För att begära ut handlingar avseende mig själv, eller finns det andra sekretessbrytande regler? Handlingarna finns hos myndighet men de hänvisar till sekretess så vad skriver jag?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga rör sekretessen i OSL och vad det finns för sekretessbrytande bestämmelser. Jag kommer börja med att gå igenom gällande rätt, applicera det på ditt fall och avsluta med en rekommendation.

OSL

Sekretess av handlingar hos myndigheter ska användas restriktivt eftersom huvudregeln är att handlingarna ska vara allmänna, men i vissa fall måste handlingar sekretessbeläggas. Sekretessbestämmelserna i 15 kap. till 40 kap. OSL återfinns under avdelningen för sekretess till skydd för allmänna intressen. 17 kap. gäller sekretess till skydd främst för myndigheters verksamhet för inspektion, kontroll eller annan tillsyn.

Syftet med 17 kap. 4 §

Den här bestämmelsen är till för att skydda uppgifter som ingår i eller utgör underlag för kunskapsprov eller psykologiskt prov under en myndighets överinseende. Det inkluderar exempelvis alla prov på skolor innan provtillfället. Syftet med ett prov skulle helt motverkas om provet blev en allmän handling innan provtillfället.

Jag vet inte vilken av handlingarna du vill begära ut av de som beskrivs i 17 kap. 4 § OSL. Men jag utgår från att det är ett psykologiskt prov som inte är skolrelaterat som du har gjort och vill få ut. Resultatet borde inte vara några problem att få ut, det kan begäras ut vilket kan utläsas ur ett mål från 2016. I det målet bedömdes det att frågorna i ett psykologiskt test inte kunde lämnas ut eftersom de var skyddade genom 17 kap. 4 §. Men den som hade yrkat att få ut frågorna hade dock fått del av resultatet och slutsatserna och det var viktigare än att få frågorna utlämnades.

Användandet av 10 kap. 3 §

Den här bestämmelsen i OSL kan användas för att begära ut handlingar i ett mål eller ärende hos domstol eller annan myndighet. Kravet är att man själv ska vara part i målet eller ärendet. Det betyder att den kan användas om du är part hos något som pågår i domstol eller att du har ett ärende hos exempelvis transportstyrelsen. Handlingen får dock inte lämnas ut om det av hänsyn till allmänt eller enskilt intresse är av synnerlig vikt att sekretessbelagd uppgift i materialet inte röjs. I sådana fall ska myndigheten på annat sätt lämna parten upplysning om vad materialet innehåller i den utsträckning det behövs för att parten ska kunna ta till vara sin rätt och det kan ske utan allvarlig skada för det intresse som sekretessen ska skydda. Bestämmelsen i 10 kap. 3 § OSL kan inte användas för att begära ut de handlingar som avses i 17 kap. 4 § OSL om de inte hör till ett pågående domstolsmål som du är part i. Men även då är det inte säkert att du kan få ut handlingen i dess helhet.

De sekretessbrytande bestämmelserna som finns är de i 10 kap. OSL, men jag har inte hittat någon annan bestämmelse som kan vara tillämplig i ditt fall.

Sammanfattning

Det är svårt att komma runt sekretessbestämmelserna i OSL. Om du verkligen vill få ut handlingarna kan du vända dig till domstol som skulle kunna pröva frågan. Du brukar de göra en avvägning mellan din rätt att få del av handlingarna och det allmännas intresse av att handlingarna inte får allmän spridning och därmed riskeras att omintetgöras och att det är av synnerlig vikt att den begärda handlingen inte lämnas ut.

Jag rekommendera dig att inte gå till domstol då det riskerar att bli en dyr process och du själv måste för kostnaderna. Du kan pröva att hävda 10 kap. 3 §, men myndigheter vill inte gärna lämna ut sekretessbelagda handlingar.

Om du skulle ha några korta uppföljande frågor når du mig på greta.apelman@lawline.se.

Med vänlig hälsning

Greta ApelmanRådgivare