Hot via telefon. Uppgifter med namn och telefonnummer: tillräckligt med bevis?

Jag har blivit anmäld för olaga hot över telefon och personen har spelat in samtalet när jag hotar hen. Jag och Personen ifråga känner inte varandra men personen vet mitt för och efternamn och var jag bor. Jag bor i en väldigt liten by och har ett ovanligt efternamn så det finns bara jag i den här byn som har det för och efternamnet. Kan hen bevisa att det är jag som hotat då genom att uppge mitt namn och adress till polisen eftersom även min röst finns inspelad? Får polisen kalla in mig på förhör pga att jag är den enda som heter såhär där jag bor? Är det tillräckligt med bevis för att det verkligen är jag som hotat hen? Jag har även bytt mobilnummer

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågorna

Det är två frågor som ska besvaras.

1. Får förhör göras?

2. Kan hen faktiskt bevisa att det är du som hotat genom att uppge adress och och namn (dvs. är detta tillräckligt som bevis för ansvar?)

Första frågan: förhör

Förhör får göras enligt Rättegångsbalken (RB) 23 kap. 6 §. Förhör får hållas med envar, som kan antas kunna lämna upplysning av betydelse för utredningen.

Eftersom du är den enda som bär det specifika namnet, blir det lättare att härleda dig till detta numret och samtalet. Då du binds till dessa samtalen via telefonnumret, så bör det också finnas skäl att ta dig till förhör eftersom du kan antas lämna upplysningar som har betydelse för utredningen.

Andra frågan: tillräckligt bevis?

Då de har uppgifter som din röst inspelad och ett nummer, så är detta starka bevis för att kunna binda dig till det som har sagts i inspelningen. Att du bytt telefonnummer bör inte spela någon roll eftersom det förmodligen går att spåra ditt gamla nummer till dig. Min bedömning skulle vara att det är tillräckliga bevis.

Hoppas att din fråga besvarades tillfredställande! Återkom gärna till Lawline om du har fler frågor som du vill ha svar på.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare