Hävning av avtal - svek

När säljaren har överlåtit en verksamhet och skrivit i avtalet att företaget har 450 personer som står i kundregister och de har varit kunder men efter övertagandet av verksamheten upptäcker köparen att dessa peronser har aldrig varit kunder. Köparen har via reklam och telefonsamtal försökt att nå dessa kunder men det var bara två som bokat tid hos företaget. Enligt svensk lag avtal håller och är bindande när parterna kommit överens och skrivit under avalet. Min fråga är kan man häva avtalet när kundkretsen stämmer inte vad säljare hade lovat.

MVH

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Den bestämmelse som aktualiseras i ditt fall är Lag (1915:218) om avtal och andra handlingar på förmögenhetsrättens område 30 §, rörande svek som ogiltighetsgrund för avtal. Ett svikligt förledande kan både handla om att säljaren förtiger omständigheter och, som i ditt fall, att han uppger oriktiga uppgifter om exempelvis kundregistret i den överlåtna verksamheten.

Eftersom säljaren genom att uppge den felaktiga uppgiften om kundregistret har förmått dig till att ingå ett ofördelaktigt avtal med honom, med hänseende till att det minimala kundunderlaget förmodligen försätter dig i en ekonomiskt riskabel situation, så talar det för att svek föreligger. För att det svikliga förledandet dock ska utgöra grund för att avtalet ska anses som ogiltigt så krävs vidare att säljaren var eller borde ha varit medveten om det svikliga förledandet och att avtalet inte skulle ha kommit till stånd om det inte vore för den felaktiga uppgiften om kundregistret. Därtill finns dock en bestämmelse som innebär en bevislättnad för din del. Om du kan visa att den felaktiga uppgiften om kundregistret kan antas ha haft betydelse för att avtalet överhuvudtaget kom till stånd så får säljaren istället bevisbördan för att den felaktiga uppgiften inte var betydelsefull för att avtalet skulle komma till stånd (Lag om avtal och andra handlingar på förmögenhetsrättens område 30 § andra stycket). Det tål att sägas att "kan antas" ställer låga krav på bevisning, varpå du förmodligen inte kommer att ha några större svårigheter med att visa på att uppgiften om kundregistret var viktig för att du överhuvudtaget skulle skriva under avtalet om verksamhetsöverlåtelsen. Därmed kommer du troligen lyckas få avtalet ogiltigförklarat om saken skulle bli föremål för domstolsprövning. Jag föreslår därför att du i första hand anför detta för säljaren och att ni kommer överens i godo om att du får någon form av kompensation eller att han accepterar att lämna tillbaka vad du har betalat i utbyte mot verksamheten.

Med vänlig hälsning

Daniel NykvistRådgivare