Felskrivnings i hyresavtal. Är avtalet ogiltigt?

Hej, Den här frågan rör bestämmelser om avtal vid andrahandsuthyrning för hyreslägenheter. Jag undrar vad som gäller vid felskrivningar på andrahandskontrakt. Det som gäller i min situation är att ett andrahandskontraktet är korrekt i sin helhet förutom en detalj: slutdatumet för när hyrestiden ska anses ha löpt ut har redan varit. Kontraktet skrevs för några veckor sedan men slutdatumet är 2024-04-01. Vad händer med kontraktet då? Anses det vara ogiltigt eller kan tänka sig att "hyrestiden" då har löpt ut och att det då gäller det som avtalats om förlängingstid? T.ex. om man har avtalat att om hyrestiden har löpt ut och om ingen av parterna har sagt upp avtalet så gäller avtalet tills vidare. Funkar det på detta vis eller är avtalet ogiltigt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar ifall avtalet rörande andrahandsuthyrningen är ogiltigt för att det angivna slutdatumet inte är korrekt.

Huvudregeln i svensk avtalsrätt är att avtal ska hållas. Vad som är viktigt när man ska tolka ett avtal är även den gemensamma partsviljan. Den gemensamma partsviljan betyder i stora drag vad parterna ville uppnå med avtalet. I ditt fall handlar det om att du ville hyra en lägenhet i andrahand av din motpart. Att slutdatumet för hyrestiden inte är korrekt angivet i det skriftliga avtalet är i sig inte tillräckligt för att hela avtalet ska kunna ogiltigförklaras. Avtalet är således giltigt trots det felaktigt angivna slutdatumet.

Ett eventuellt problem med felskrivningen är däremot i bevishänseende. Skulle det uppstå en tvist mellan dig och din hyresvärd så är det svårare att bevisa vad ni har avtalat när ni inte har ett skriftligt avtal. Mitt råd till dig är därför att vända dig till din hyresvärd för att korrigera misstaget. Det är med största sannolikhet så att hyresvärdet också vill att det rätta slutdatumet är angivet.

Avslutande ord.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga. Om du har fler frågor eller funderingar kan du boka en tid med en av våra jurister (länk) eller skicka in en till fråga på våran hemsida.

Vänligen,

Erik StrandnerRådgivare