Kan frisören kräva en avbokningsavgift utan att bekräfta bokningen?

Min sambo hade en frisörstid bokad tidigare i månaden och blev sjuk så hon var tvungen att omboka, detta skrev hon till frisören som sa att det gick bra och ville boka in henne på en ny tid, sambon svarade inte på detta och har alltså inte gått med på denna bokningen. Nu har hon fått en påminnelse om tiden men hon jobbar då. Nu vill frisören debitera 2000 sek eftersom det är mindre än 48h som står på deras hemsida. Kan Frisören verkligen boka in tid själv utan konfirmation från kund och sedan kräva debitering när det inte funkar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar ifall din sambo är tvungen att betala för klipptiden trots att din sambo aldrig bekräftade bokningen. För att besvara din fråga så kommer jag använda mig av avtalslagen (Avtl).

Måste din sambo betala för klipptiden?

Det korta svaret på din fråga är nej. Din sambo behöver inte betala för klipptiden.

En bokning av en frisörtid med tillhörande avbokningsvillkor är i juridisk mening ett avtal. För att ett avtal ska ha uppstått så måste båda parterna (din sambo och frisören) vara överens om innehållet i avtalet (1 § Avtl). Utifrån informationen i din fråga så har inte din sambo godkänt den nya tiden och ett avtal har följaktligen inte ingåtts. Eftersom ett avtal inte finns kan inte heller frisören kräva din sambo på en avbokningsavgift.

Vad kan du göra nu?

I första hand kan du vända dig direkt till frisören och försöka lösa problemet. Skulle det inte fungera så kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). ARN är en myndighet som prövar tvister mellan konsumenter och företag (ARN:s hemsida).

För att du ska kunna skicka in en anmälan till ARN måste företaget fått en chans att självständigt lösa problemet.

Avslutande ord.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga och stort lycka till! Om du har fler frågor eller funderingar kan du boka en tid med en av våra jurister (länk) eller skicka in en till fråga på våran hemsida.

Vänligen,

Erik StrandnerRådgivare