FrågaOFFENTLIG RÄTTSekretess31/07/2018

Har jag rätt att få ut handlingar som rör ett ärende där jag är part?

jag har en fråga om handlingar i mitt ärende hos Försäkringskassan:

Som jag har förstått det har jag rätt att få ut handlingar som rör mig. Gäller det alla anteckningar, dokument, intyg osv? Måste jag betala för dessa handlingar?

Just nu har jag bara fått ut ett registerutdrag, men det säger ju inte vilka handlingar de har om mig och vad som står i dessa.

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Eftersom du är part i ett ärende hos Försäkringskassan så har du rätt att begära ut alla handlingar som rör ditt ärende, alltså även diverse anteckningar, dokument och intyg, 10 § förvaltningslagen. Trots att Försäkringskassan är en myndighet och därmed omfattas av sekretess så gäller inte sekretess mot den person som ärendet rör, utan du som part i ärendet har så kallad partsinsyn. I vissa fall kan dock Försäkringskassan bestämma att en part inte ska få ta del av vissa uppgifter i ärendet. Skulle det vara så i ditt fall så har Försäkringskassan skyldighet att ändå tala om för dig vad handlingarna rör 10 kap. 3 § offentlighets-och sekretesslagen.

Att du är part i ärendet innebär dock inte att du får kopior av handlingarna gratis, utan du får i enlighet med 2 kap 13 § tryckfrihetsförordningen, betala en avgift för kopior på handlingarna om de är på 10 sidor eller mer. Om du enbart vill läsa igenom handlingarna på plats hos Försäkringskassan så är detta gratis.

För att du ska kunna ta del av handlingarna så behöver du kontakta Försäkringskassan och identifiera dig och säga att du vill ta del av alla handlingar som rör ditt ärende.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Alma LövgrenRådgivare