Handräckning - egendom hos f.d. sambo

Jag har nyss flyttat från ett samboförhållande som varat i 8 år. Nu har jag under 2 veckors tid hämtat mina tillhörigheter. Nu finns det fortf saker kvar och exet har börjat krångla. Han samarbetar inte alls utan har förstått att det blir ganska tomt i huset efter jag lämnat. Nu vill han att gardiner, mattor o vissa möbler ska vara kvar tills han fått köpt nytt till sig. Jag vill ha ett avslut på detta och kräver få hämta mina saker och då undrar jag hur jag ska göra? Har försökt allt genom att vara supertrevlig, hjälpsam m.m Nu börjar mitt tålamod tryta då han lägger tel i örat på mig när jag frågar när det kan passa att jag kommer? Tack på förhand från en något irriterad kvinna

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det du kan göra är att ansöka om handräckning hos Kronofogdemyndigheten. Blanketten finner du här; http://www.kronofogden.se/download/18.3ad14b751432a2e49d11085/1389608740184/901214.pdf

Svaranden, dvs. din före detta sambo, kan då antingen bestrida ditt krav eller lämna ut egendomen till dig. I sådana fall måste du ta tillbaka din ansökan. Skulle han bestrida kravet får du ta ställning till om du vill ta ärendet vidare till domstol. Besvarar han inte föreläggandet beslutar Kronofogden om utslag, vilket är ett beslut om att svaranden ska göra som du begärt. Ofta är dock hotet om inblandning från Kronofogdens håll tillräckligt för att svaranden ska efterkomma ett rättmätigt krav.

Sofia LinderRådgivare