Betalar Kronofogden ut ränta på skadestånd? Vad kan du göra för att få räntan utbetald?

hejsan! jag ska få ett skadestånd + ränta skadeståndet är 26 tusen och med räntan har det gått upp till 59 tusen, har dock ansökt om det till brottsoffermyndigheten då han ej kan betala m.m. Men betalar de även ut räntan med ? eller är det endast skadeståndet och om de inte betalar ut räntan vart kan jag ansöka även för räntan ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av lag om betalningsföreläggande och länkar till Brottsoffermyndighetens webbplats och Kronofogdens webbplats.

Betalar Brottsoffermyndigheten ersättning för ränta?

Nej, Brottsoffermyndigheten betalar bara ut skadestånd för brottet och inte för ränta (se Brottsoffermyndighetens webbplats).

Vad kan du göra nu för att få ersättning för räntan?

Du kan självklart fortsätta kräva gärningsmannen för att betala tillbaka ränta på egen väg.

Det bästa är dock att ansöka om ett betalningsföreläggande (2§ lag om betalningsföreläggande). Om Kronofogden beslutar att gärningsmannen ska betala dig efter din ansökan om betalningsföreläggande, och även efter detta inte betalar, så kommer Kronofogden utmäta gärningsmannen så att du får dina pengar. Du kan även läsa mer om detta på Kronofogdens webbplats (se länk).

Hur gör man en ansökan om betalningsföreläggande?

Ansökan kan du göra på Kronofogdens webbplats (se länk).

Jag kommer dock nedan ändå ge dig en lista, enligt lag om betalningsföreläggande, om hur du ska göra din ansökan:

Vad bör du göra nu?

Det första alternativet är att du gör ansökan själv utifrån den information som jag har gett dig om tillvägagångssättet. Det andra alternativet är att du bokar tid med en av våra jurister så vi kan hjälpa dig med din ansökan (se länk för boka tid).

Hoppas du har fått svar på din fråga och stort lycka till!

Carl MalmströmRådgivare