Betalningsföreläggande. När förfaller en fordran till betalning?

Hej, jag har lämnat min bil hos en bilfirma för att de skulle sälja den vidare sen tar de en avgift när bilen är såld och jag får resten av summan. Bilen blev såld nästan 3 veckor sen och jag har fortfarande inte fått något av bilfirman även om jag har kontaktat de många gånger så säger de bara att de ska skicka till mig mina pengar men det händer ingenting. Kan Lawline hjälpa mig att skicka ärendet till KFM?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga och tack för att dun vänder dig till Lawline!

En ansökan om betalningsföreläggande görs till Kronofogdemyndigheten på deras hemsida.

En ansökan om betalningsföreläggande får avse betalning av en fordran som är förfallen till betalning om det är tillåtet att förlikas om saken, 2 § Lag om betalningsföreläggande.

När är en fordran förfallen till betalning?

Om inget särskilt är avtalat gäller det att fordran förfaller när borgenären begär betalning, alltså meddelar att man vill ha betalat. 5 § Lag om skuldebrev.

Baserat på det du skriver verkar det som att fordran numera har förfallit till betalning och du kan ansöka om betalningsföreläggande på Kronofogdemyndighetens hemsida.

Lawline RådgivareRådgivare