Giftorättsgods m.m.

Min mors man har avlidit och jag undrar om hennes bil (inköpt innan giftemålet) samt hennes fonder räknas som giftorättsgods vid en bouppteckning, och kan tillfalla särkullebarn till mannen eller till banken för skuldsanering.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Av äktenskapsbalken framgår att huvudregeln är att all makarnas egendom utgör giftorättsgods som skall delas lika vid en bodelning efter skilsmässa eller den ena makens död (7:1 och 10:1 ÄktB).

Undantag görs endast för egendom som till följd av föreskrift i gåvobrev, testamente, äktenskapsförord eller förmånstagarförordnade utgör enskild egendom (7:2 ÄktB). Även vissa pensionsrättigheter kan undantas från bodelningen (10:3 ÄktB).

Min bedömning är därför att bilen och fonderna utgör giftorättsgods, om inget av undantagen ovan är tillämpligt.

På din fråga låter det dock som att det skulle vara aktuellt för din mamma att begära jämkning av bodelningen. Den efterlevande maken har nämligen en rätt att avstå från bodelning enligt 12:2 ÄktB. Denna möjlighet används vanligen då den efterlevande maken har större tillgångar än den avlidne maken. Den avlidne kan t.ex. vara skuldsatt o.s.v. Jag råder er därför att överväga denna möjlighet.

Äktenskapsbalken finns https://lagen.nu/1987:230

Lawline RådgivareRådgivare