FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 10/03/2015

Geografisk omplacering enligt anställningsavtal m.m.

Jag arbetar på ett företag som har flera kontor på flera orter. På mitt kontrakt är det skrivet två placeringsorter och jag har mestadels fått vara på en av dem (kallar den A), fast jag tydligt önskat att få vara på den andra (B). Nu har jag äntligen fått några dagar i veckan på ort B. Chefen skickade ut ett mail i fredags och säger att de ska nyanställa till ort B, trots att det saknas folk på ort A. Jag är rädd att de kommer säga att jag inte får plats på ort B utan tvingas vara på ort A igen. Har jag några som helst rättigheter mot nyare anställd personal? Eller kan de flytta runt mig som de vill på dessa två orter?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Som utgångspunkt så kan arbetsgivaren efter fritt val bestämma att omplacera en arbetstagare, vilket är ett beslut som normalt inte kan överprövas rättsligt. Detta framgår av rättspraxis. När det dock handlar om en geografisk omplacering mellan olika orter så finns det starka skäl att hävda att en arbetsgivare inte ensidigt ska kunna kräva detta. Eftersom det dock finns medtaget i anställningsavtalet att du har två olika placeringsorter så anses det inte som att arbetsgivaren ensidigt har bestämt upplägget, varvid det är rättsligt godtagbart att du anvisas arbete på någondera av orterna i enlighet med arbetsgivarens bestämmanderätt.

Någon företrädesrätt för din del i egenskap av redan anställd rörande de nya anställningarna på ort B föreligger som utgångspunkt inte. En möjlighet är om du är deltidsanställd. I ett sådant fall så har du företrädesrätt till en nyanställning med högre sysselsättningsgrad på någon av orterna där du arbetar, om du har anmält ditt intresse för högre sysselsättningsgrad, har tillräcklig kompetens och arbetsgivarens behov av arbetskraft tillgodoses genom att du anställs med högre sysselsättningsgrad, vilket framgår av Lag (1982:80) om anställningsskydd 25 a § första stycket. Det är dock möjligt att det kollektivavtal som gäller på din arbetsplats kan ha bestämmelser som reglerar din situation. Jag rekommenderar därför att du tar kontakt med den fackförening som finns representerad på arbetsplatsen för att höra dig för dels hur kollektivavtalet har reglerat frågan, dels om de kan bidra med hjälp med att förhandla med arbetsgivaren om att ändra villkoren i anställningsavtalet så att merparten av din arbetstid förläggs till ort B.

Med vänlig hälsning

Daniel NykvistRådgivare