Går det att ensamt upprätta ett äktenskapsförord eller samboavtal?

Jag har varken sambo eller är gift men jag har två barn. Kan jag redan nu skriva min fastighet som enskild egendom? Så ifall jag träffar någon är på min säkra sida med tanke på mina barn och min egen säkerhet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline.

Vid en skilsmässa utgör enskild egendom den egendom som inte ingår i en bodelning på grund av t ex äktenskapsförord, se 7 kap 2 § äktenskapsbalken (https://lagen.nu/1987:230#A3). Ett äktenskapsförord är ett skriftligt avtal som ska undertecknas av makar eller blivande makar enligt 7 kap 3 §, och kan inte upprättas av endast en person.

Även vid samboskap krävs att båda parterna upprättar ett skriftligt och underskrivet samboavtal enligt 9 § sambolagen (https://lagen.nu/2003:376). Detta kan ske både innan man flyttar ihop och under tiden man bor tillsammans.

För att säkra din fastighet som enskild egendom rekommenderar jag att du tillsammans med din blivande partner upprättar ett samboavtal eller äktenskapsförord i ett tidigt stadium av förhållandet, dvs innan ni blir sambor eller gifter er.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare