Hur specifikt måste ett äktenskapsförord vara?

Om man är överens i ett äktenskap att EN av makarna ska ha allt lösöre i hemmet vid ett äktenskapsförord. Räcker det då att skriva att ALLT lösöre i hemmet ska anses som enskild egendom till den ena makan. Eller måsta man SPECIFICERA ALLT lösöre....som ex så många serviser, så många glas, alla möbler, speglar, tv , TAVLOR...... osv..? Och om kvinnan i äktenskapet har en tillgång på 200.000 kr, ( efter husförsäljningen) kan den då skrivas som hennes enskilda egendom, eller får maken, vid skilsmässa tillgång till dessa pengar?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Din frågor regleras främst i Äktenskapsbalkens bestämmelser

Hur specifikt måste ett äktenskapsförord vara?

Ett äktenskapsförord ska vara skriftligt och undertecknat av båda makarna samt att det måste registreras hos skatteverket (7 kap. 3§ ÄktB). Av nämnda paragraf följer så inget specifik formulering som måste användas för att äktenskapsförordet ska bli giltigt mer än att det ska anges vilken egendom som är enskild. Är man så inte tydlig nog riskerar vaga formuleringar göra att äktenskapsförordet saknar verkan på de området. En vag formulering som kan tänkas är just "All egendom i huset." För att undvika problem är det därför bättre att peka ut vilken specifik egendom som ska utgöra enskild egendom ex "150 000 kr på bankkonto 0000-0000 i bank y ska utgöra H:s enskilda egendom."

Frågan om pengarna

Av din andra fråga framgår att din fru/partner har 200 000 på sitt bankkonto. Skrivs det in i ett äktenskapsförord att dessa pengar ska vara hennes enskilda egendom är det de som gäller. Skrivs det inte in i ett äktenskapsförord gäller huvudregeln att all egendom är giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom (7 kap. 1§ ÄktB).

Sammanfattningsvis

På fråga hur specifikt ett äktenskapsförord ska vara är det alltid bäst att inte göra vaga formuleringar där egendomen inte pekas ut. Det innebär att äktenskapsförordet bör peka ut specifikt lösöre som enskild egendom. Att således skriva ex. "allt lösöre i huset ska vara Y:s enskilda egendom" är inte att rekommendera.

Vidare framgår det inte av äktenskapsförord att de 200 000 som nämns i din fråga är enskild egendom. Det innebär enligt huvudregeln att dem är giftorättsgods (7 kap. 1§ ÄktB). Det går såklart genom ett äktenskapsförord göra pengarna till enskild egendom (7 kap 2§ & 3§ ÄktB).

Jag hoppas så att du fått svar på din fråga! Är så inte fallet tveka inte att ställa följdfrågor eller en helt ny fråga!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare