Grunder för jämkning av äktenskapsförord vid skilsmässa

Hej, Min fru fick mig att skriva på ett äkenskapsförord för inte så länge sedan, Nu vill hon skiljas så min fundering är om jag har någon som helst juridisk möjlighet att bestrida avtalet. I min mening gjorde hon detta medvetet och det är gemensamma pengar vi satsat i hennes företag sedan väldigt många år tillbaka. Skall tilläggas att jag även fick motsvarande belopp som vi på den tiden investerade men hennes företag är värt miljoner och det jag fick när vi skrev avtalet var småpengar och vi satsade medvetet i hennes företag med gemensamt sparkapital när det begav sig. Ni behöver troligen mer information men grundfrågan är ganska uppenbar så jag hoppas på lite vägledning.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag kommer att använda mig av Äktenskapsbalken (ÄktB) för att svara på din fråga.

Jämkning av äktenskapsförord
Enligt 12 kap. 3 § ÄktB kan ett villkor i ett äktenskapsförord jämkas eller lämnas utan avseende vid bodelning om det är oskäligt med hänsyn till förordets innehåll, omständigheterna vid förordets tillkomst, senare inträffade förhållanden och omständigheterna i övrigt.

Huvudregeln är att en överenskommelse genom äktenskapsförord ska respekteras. Ibland kan dock ett sådant avtals verkningar bli så sneda att möjlighet till jämkning måste finnas. Vid fråga om jämkning görs en helhetsbedömning utifrån rekvisiten som omnämns i paragrafen. Omständigheter som kan påverka bedömningen är om någon part använt sig att tveksamma metoder för att upprätta avtalet eller att avtalet leder till en påtagbar snedfördelning av makarnas egendom. Vid jämkning förs del av, alternativt hela, den egendom som enligt avtalet är enskild egendom in i bodelning som giftorättsgods.

Utifrån din beskrivning av omständigheterna låter det som att din fru fick dig att skriva på ett äktenskapsförord strax innan hon begärde äktenskapsskillnad, och detta förordet medför en snedfördelning av egendom vid bodelning. Det är svårt för mig att uttala mig ytterligare utan att veta mer precist vad förordet innebär, men det ter sig i vart fall finnas en chans för dig att jämka villkor i äktenskapsförordet.

Om du har fler frågor om ditt ärende är du välkommen att höra av dig till mig på alexander.martensson@lawline.se, så ska jag göra mitt bästa för att hjälpa dig ytterligare.

Du är även välkommen att höra av dig på nytt genom våra betaltjänster eller ordinarie byråverksamhet.

Med vänlig hälsning,

Alexander MårtenssonRådgivare