FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder30/12/2022

Gallringstid för uppgifter i belastningsregister

Jag har blivit dömd för ett brott 2017, och sedan en gång till 2020. På polisens hemsida står ”En uppgift i belastningsregistret ska finnas kvar så länge en annan uppgifts gallringstid, det vill säga borttagningstid, inte har infallit.” Innebär detta att min dom från 2017 kommer att vara synlig i belastningsregistret tills dess att min dom från 2020 har gallrats, eller hur ska informationen tolkas?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga kan hittas i lag (1998:620) om belastningsregister.

Av 17 § i lagen framgår när olika uppgifter gallras. Bland annat gallras, det vill säga borttas, en uppgift om fängelsestraff tio år efter frigivningen enligt 1 p., en bestämmelse om skyddstillsyn eller villkorlig dom tio år efter domen enligt 4 p. (fem år för den som var under 18 vid domen), och en uppgift om böter fem år efter domen eller godkännandet av strafföreläggandet.

Detta modifieras dock av regeln om uppskjuten gallring i 18 § samma lag som anger att om det före utgången av den gallringstid som anges i 17 §, låt oss säga före det gått fem år efter ett bötesstraff, görs en ny anteckning i brottsregistret som avser samma person, ska ingen av uppgifterna gallras så länge någon av dem ska finnas kvar i registret. Det betyder att alla uppgifter som just då finns antecknade i registret ska stå kvar fram tills den senaste uppgiften tas bort.

Exakt vilka uppgifter som antecknas i belastningsregistret går att utläsa av 4 § samma lag.

Det framgår inte vilket straff du dömdes till 2017, men förutsatt att gallringstiden inte hade infallit år 2020 så innebär den nya domen mycket riktigt att uppgiften från 2017 är synlig i registret fram tills dess att domen från 2020 gallrats. Du har alltså tolkat informationen korrekt.

Bästa hälsningar,

Johanna HagdahlRådgivare