FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt25/02/2023

Gallring ur belastningsregister vid bötesstraff

Hej, Jag beställde hem ett belastningsregister för att se om mina domar är kvar. De har gått 6 år sen ena och snart 5 år sen andra. Båda finns med i registret. Följden blev dagsböter på båda. Varför är de kvar? Borde inte de va borta efter 5 år?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att du undrar hur lång tid det tar innan en brottmålsdom med dagsböter som påföljd gallras ur brottsregistret.

Frågan regleras i lagen om belastningsregister och i lagens 17 § finnes tidsfristerna för gallring. Då påföljden stannat på dagsböter ska uppgiften gallras efter 5 år enligt 17 § p. 9. Denna tid räknas dock inte från tidpunkten för brottet utan från tidpunkt för meddelad dom.

Har det gått 6 år från det att domen meddelades och uppgiften fortfarande finns kvar i belastningsregistret kan en förklaring vara om påföljden var förenad med skyddstillsyn eller villkorlig dom och du var över 18 år gammal vid tidpunkten då brottet begicks (se 17 § p. 4). Detta leder nämligen till att uppgiften inte gallras innan 10 år gått från tidpunkten då domen meddelades.

Hälsningar,

Egil SellgrenRådgivare