FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder30/03/2014

Gallring ur belastningsregister

hej Beställde nyligen utdrag från belastningsregistret. där fick ut två utdrag, den ena är belastningsregistret och den andra är misstankeregistret. På den första stod det att jag hade en OBEHÖRIGT AVVIKANDE FRÅN TRAFIKOLYCKSPLATS och den andra stod det inget alls på. min fråga är, varför står jag som (OBEHÖRIGT AVVIKANDE FRÅN TRAFIKOLYCKSPLATS) när jag följt med polisen till stationen och blivit förhörd, jag blev släppt samma dag. kan man ändra detta på något sätt och kommer det att försvinna från belastningsregistret? tack på förhand för svaret.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det första som du kan göra är att höra av dig till polismyndigheten och begära rättelse enligt förvaltningslagen av den felaktiga uppgiften.

Belastningsregistret gallras efter ett antal år beroende på vilket straff du meddelats. Om du meddelats böter genom ett strafföreläggande så gallras den uppgiften ur belastningsregistret 5 år efter att du godkänt strafföreläggandet - detta enligt 17 § i lag (1998:620) om belastningsregister.

Robin HenningsonRådgivare