FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder11/05/2013

Gallring ur belastningregistret- sexuellt ofredande

Hej! Hur länge finns en person som har blivit döm till vilkorlig dom för sexuellt ofredande med i brottsregistret försvinner denna persons register efter 10år?

Lawline svarar

  • Hej och tack för din fråga!
    Gallring av noteringar i brottsregistret regleras i 16-18 §§ i lagen om belastningsregister. Påföljden som personen blivit tilldelad är avgörande för hur länge denne finns med i registret.

    Enligt 17 § punkt 1 a) så gallras brott som blivit belagda med villkorlig dom efter 10 år. Om du var under 18 år när brottet begicks är motsvarande tid 5 år.

    Vänligen

Linnea HedmanRådgivare