FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder30/06/2024

Vad är straffet för att använda sig av falsk ID-handling och hur påverkar det ens belastningsregister?

Om jag använder mig utav en falsk ID Handling på till exempel, systembolaget, vilka straff kan jag då få och vad kan de ha för påverkan på belastningsregistret för mig.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar det som att du undrar vad straffet är för att använda sig av en falsk ID-handling, samt vilken påverkan det har på ens belastningsregister. Tillämpliga lagar för frågan är främst brottsbalken (BrB) och lagen om belastningsregister (LBR).

Vilka brott kan det röra sig om?

Urkundsförfalskning (14 kap. 1 § BrB)

Brottet urkundsförfalskning innebär att någon obehörigen, genom att skriva eller på liknande sätt anger en annan persons namn eller på annat sätt, framställer en falsk urkund eller ändrar eller fyller ut en äkta urkund. Åtgärden ska även innebära fara i bevishänseende. Straffet för urkundsförfalskning är fängelse i högst två år.

Med urkund avses en handling som upprättats till bevis eller annars är av betydelse som bevis och som har en utställarangivelse och originalkaraktär.

Med fara i bevishänseende avses att det ska föreligga en risk för att den falska urkunden kan antas tillhöra den som använder sig av den.

Brukande av falsk urkund (14 kap. 10 § BrB)

Brottet brukande av falsk urkund regleras i 14 kap. 10 § BrB. Man gör sig skyldig till brukande av falsk urkund om man bland annat åberopar falsk urkund eller annars brukar något som förfalskats på ett sätt som anges i samma kapitel. Även här är kravet att det ska vara fara i bevishänseende. Man döms som om man själv hade gjort förfalskningen, varför man isåfall får titta i 14 kap. 1 § BrB som är beskrivet ovan.

Du kan således dömas till brukande av falsk urkund om du använt dig av den falska urkunden, och till urkundsförfalskning om det är du som har framställt den falska urkunden.

Missbruk av urkund (15 kap. 12 § BrB)

Missbruk av urkund regleras i 15 kap. 12 § BrB, där det stadgas att den som sanningslöst åberopar pass, betyg, identitetshandling eller annan sådan för enskild person utställd urkund såsom gällande för sig eller annan person, eller lämnar ut sådan urkund för att missbrukas på det sättet, döms till böter eller fängelse i högst sex månader. Här krävs även att åtgärden ska innebära fara i bevishänseende.

Detta brott innebär alltså att man använder sig av någon annans identitetshandling och låtsats att det är sin egen.

I ditt fall

I ditt fall tolkar jag det som att du inte syftar på urkundsförfalskning, det vill säga att själv framställa en falsk urkund. Däremot kan jag inte avgöra om du syftar på användningen av en förfalskad identitetshandling eller användningen av någon annans identitetshandling såsom sin egen.

Straffet för brukande av falsk urkund är fängelse i högst två och straffet för missbruk av urkund är böter eller fängelse i högst sex månader. Det är domstolen som avgör påföljden, varför jag inte kan svara mer exakt på vad straffet kommer att bli, särskilt då jag inte med säkerhet kan avgöra vilket brott det rör sig om. Det jag bland annat kan säga är att vi i Sverige har något som kallas för presumtion mot fängelse, vilket innebär att vid val av påföljd ska domstolen fästa särskilt avseende vid omständigheter som talar för en lindrigare påföljd än fängelse (30 kap. 4 § BrB). En lindrigare påföljd kan exempelvis vara böter, men även villkorlig dom eller skyddstillsyn. Det som kan bryta presumtionen är brottets straffvärde, art samt om den tilltalade tidigare gjort sig skyldig till brott (30 kap. 4 § andra stycket BrB).

Jag vill även betona att om ett brott är begånget innan gärningsmannen fyllt 18 år, får rätten döma till fängelse endast om det finns synnerliga skäl. Rätten ska då i första hand bestämma påföljden till sluten ungdomsvård istället för fängelse i enlighet med 32 kap. 5 § BrB (i det fall det motsvarande straffet om personen var över 18 år skulle vara fängelse). Om du är under 18 år och sedan tidigare ostraffad, kan du också få en så kallad straffvarning vilket innebär att du inte blir dömd i domstol den här gången, men om du gör dig skyldig till fler brott i framtiden kan du straffas även för detta brott.

Belastningsregistret

I samband med att en person blir dömd för ett brott kommer brottet och dess påföljd föras in ett så kallat belastningsregister. Belastningsregistret innehåller bland annat domar, beslut, strafföreläggande och föreläggande av ordningsbot (3 § LBR).

Uppgifterna i ett belastningsregister gallras (dvs. tas bort) efter en viss tid. Hur lång tid en uppgift finns kvar i ens belastningsregister beror på vilken påföljd man har fått (17 § LBR) och därmed inte vilket brott man begått.

Eftersom jag inte vet vilken påföljd det skulle bli i ditt fall, kan jag inte med säkerhet svara på hur länge uppgifterna skulle finnas kvar i belastningsregistret. Exempelvis gallras fängelsestraff 10 år efter frigivningen (17 § 1p. LBR) och böter 5 år efter domen (17 § 9p. LBR). Även en straffvarning syns i belastningsregistret och gallras efter 10 år alternativt 3 år om personen var under 18 år vid tidpunkten för brottet (17 § 11p. LBR).

Med detta hoppas jag att du har fått svar på din fråga. Om du har fler frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen.

Med vänlig hälsning,

Cornelia NilssonRådgivare