FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder14/02/2016

Gallring i belastningsregistret

Hej har en fråga om man blivit dömd till böter för något man gjort o betalat böterna när försvinner dom

Ur register hos polisen

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline. Din fråga rör hur länge uppgifter om straff finns kvar i polisens belastningsregister. Utifrån hur din fråga är ställd gissar jag på att det skulle röra sig om antingen dagsböter eller penningböter (som exempelvis uppkommer vid fortkörning). I vilket fall finns bägge dessa bötesformer kvar i polisens belastningsregister i 5 år från dom, beslut, eller godkännande.

Tillämplig lag är lagen om belastningsregister och finns att läsa här där paragraferna som rör borttagandet av personuppgifterna, eller den så kallade gallringen, är 16-18 §§. Ytterligare läsning om när brott och dylikt tas bort från belastningsregistret finns att läsa på polisens hemsida.

Hoppas det klargjorde alla funderingar

Med vänlig hälsning,

Adam LundRådgivare