FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt30/05/2017

Gallring av belastningsregister

Hej jag vill veta hur länge min prick syns i registret när jag gör utdrag för jobb, blev dömd i februari 2013 för misshandel och grov stöld. Fick böter på 2000 kr och gå hos kriminalvården 1 gång i veckan för terapi mot aggrition. Är det 5 år det kommer synas eller är det 10 år?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga. Enligt 17 § p. 1 i Lag (1998:620) om belastningsregister gallras fängelsestraff eller omvandlingsstraff för fängelse (villkorlig dom, skyddstillsyn, böter och dylikt) efter 10 år. Undantag finns dock om du var under 18 år vid tidpunkten för brottets förövandet.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Carl William AhlbergRådgivare