FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt08/12/2013

Fullmakt - behörighetsöverskridande

Jag vill köpa en ny bil, men eftersom jag hatar bilhandlare gav jag fullmakt åt Tage, att köpa en bil för min räkning. I den skriftliga fullmakten angav jag att Tage får köpa en bil för högst 250 000 kr. Tage har nu köpt en bil för min räkning för 310 000 kr. Min fråga är därför om jag är bunden av det anbudet som Tage gav bilhandlaren? Och om Tage överskridit sin behörighet?

Lawline svarar

Hej!

Din situation behandlar frågor kring fullmakt och det regleras i avtalslagen, se https://lagen.nu/1915:218 .

Din kompis Tage har klart handlat utanför sin behörighet och då är du inte bunden av något avtal enligt 10 § AvtL. Behörigheten i detta fall framgår klart och tydligt från den skriftliga fullmakt du gav Tage.

Med vänlig hälsning,

Elias KarlssonRådgivare