Fråga om datum för avflyttning av hyreslägenhet (12 kap. 7 § JB)

Hej!

Jag hyr ut min lägenhet och har nu sagt upp personen som bor där. Det gjordes den 26 januari och hon har fått tre månader på sig att hitta något nytt. Enligt mig så skall hon flytta ut den sista april, den 30 april men hon menar på att hon kan ha kvar den til lden 2 maj, stämmer detta?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline!

Till att börja med kan konstateras att enligt 12 kap. 4 § Jordabalken (förkortas JB) så upphör, om inget annat avtalats, hyresförhållandet att gälla det månadsskifte 3 månader från det att uppsägning sker. Det betyder, som du verkar förstått, att den månad man säger upp i inte "räknas".

Huvudregeln är, om inget annat avtalats, att avflyttning ska ske klockan 12 dagen efter hyresförhållandet upphör. Upphör hyresförhållandet den sista dagen i en månad, är utflyttningsdatumet den första dagen i månaden efter (senast klockan 12), se 12 kap. 7 § st 1 JB. Emellertid, om dagen som man då ska avflytta infaller på en söndag, allmän helgdag eller dylikt, flyttas datumen fram en dag, vilket framgår av 12 kap. 7 § st 2 JB.

Din hyresgäst skulle alltså "egentligen" avflytta senast 1 maj klockan 12. Emellertid är 1 maj en allmän helgdag enligt 1 § lagen om allmänna helgdagar, varför avflyttningsdagen flyttas fram till 2 maj.

Det verkar inte som att ni har avtalat om att frångå Jordabalken på denna punkt, varför din hyresgäst har rätt i att denne får avflytta den 2 maj.

Lawline RådgivareRådgivare