FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder16/04/2018

Fråga om belastningsregistret i spansk rätt

Hej! År 2013 i början avi Januari åkte en vän till mig fast för stöld i Spanien och efter 2 dagar i häktet ( helgdagar) dömdes hen till höga böter som betalades direkt efter domarens beslut på platsen. Hen fått utdrag från register den 15-de mars 2018 ( fem år efter domen) där det står om brottet, som verkar inte vara preskriberat. Varför har brottet inte preskriberats och hur länge ska det vara kvar?

Tack.

Nyfiken

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline!

Inledningsvis vill jag, för att inga missförstånd ska uppstå, att preskriptionstiden för ett brott inte är det samma som den tid den tid ett brott finns kvar i belastningsregistret (kallas ibland brottsregistret).

Jag är ingen expert på spansk rätt och det framgår inte exakt vilken böter dig vän har dömts till, men jag har förstått det som att om straffet är dagsböter mellan 10 dagar och 2 månader så är det ett så kallat pena leve, alltså ett jämförelsevis lågt straff. Då ska anmärkningen i belastningsregistret försvinna efter 6 månader.

Den förmodade anledningen till att anmärkningen finns kvar i registret är att anmärkningen inte försvinner automatiskt. Man måste själv vidta åtgärder, se här.

Jag vill understryka att jag inte är bekant med spansk rätt och jag rekommenderar din vän att ta hjälp av någon som kan spanska och spansk rätt riktigt bra. Det finns flera advokatbyråer i Sverige inriktade på spansk rätt.

Lawline RådgivareRådgivare