Finns uppgifter som gallrats ur belastningsregistret tillgängliga på andra sätt?

Hej! Om man har begått ett brott och om man har gallrats ur belastningsregistret efter tiden enligt lagen. Kan det lagras uppgifter om en och brottet man har begått någonstans som andra myndigheter kan se ändå? Går det på något sätt för andra myndigheter att hitta historik på brott som har begåtts även fast det kanske har gått över 20 år sedan brottet begicks? Om jag vill söka ett jobb eller en utbildning som de gör en säkerhetsprövning på ens belastningsregister, kan de ändå hitta eller se gamla brott som gallrats bort enligt lagen?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om man blir dömd för ett brott så registreras detta i belastningsregistret. Beroende på vilken påföljd som valdes, finns dessa uppgifter registrerade olika lång tid innan de gallras. När uppgifterna gallrats så syns de inte längre i ditt belastningsregister, vilket innebär att det inte kommer synas om, som i ditt exempel, en arbetsgivare eller en skola begär ett utdrag ur ditt belastningsregister.

Du undrar också om det finns något sätt som myndigheter eller liknande kan finna historiken, trots gallringen. I samband med att du blir dömd för ett brott så publiceras en dom som blir en offentlig handling för allmänheten. Domen innehåller bland annat ditt namn och information om brottet du dömdes för. Domen i sig kommer aldrig att tas bort, den finns offentlig för alla som begär ut den, men precis som du beskriver brukar dock arbetsgivare begära ut utdrag ur belastningsregistret när de gör säkerhetsprövningar och där kommer ett uppgifter som gallrats alltså inte att synas.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänligen,

Jennifer EmbretsenRådgivare