FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis31/08/2015

Får man vägra att utföra alkoholtest m.m?

Vilka rättigheter har man när en polis stoppar en för olika orsaker som tex alkotest eller fortkörning. Har man rätt att ej besvara frågorna som polisen frågar och vägrar ta blåstest? om man inte är gripen får man väl bara åka därifrån?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till Lawline!

I Sverige har vi inga lagar eller regler som kan tvinga någon att besvara polisens frågor, vilket innebär att en som blivit stoppad av polisen har rätt att vara helt tyst.

Om du däremot vägrar att utföra de alkoholtest som polisen vill att du ska göra kan de, om de misstänker dig för rattfylla, kräva att du ska följa med för blodprov. I praktiken innebär det att du visserligen kan vägra att utföra alkoholtest på plats, men att du då riskerar att bli tvingad för tester på annan plats i form av blodprov.

Mikael JonassonRådgivare