FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis03/04/2024

När försvinner ett brott där man fått böter från belastningsregistret?

Jag blev dömd för försök till utpressning, jag satt inte inne men fick betala böter. Min fråga är; när försvinner försök till utpressning från registret?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av lag om belastningsregister.

Att ett brott “försvinner” från belastningsregistret innebär att det gallras. 16-18§§ lag om belastningsregister reglerar gallring av uppgifter i ett belastningsregister.

Uppgifter om böter ska gallras efter fem år efter domen (17§ 9p lag om belastningsregister).

Därmed, fem år efter att du har fått din dom, så ska uppgifterna ha gallrats och inte finnas kvar i belastningsregistret.

Hoppas du har fått svar på din fråga och stort lycka till!

Carl MalmströmRådgivare