FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt23/09/2017

Får man ta del av andras belastningsregister?

Har ryktesvägen fått höra att min blivande svärdotters far suttit i fängelse på 80-talet, och vill därför ta reda på om detta stämmer. Får man ta del av sådana uppgifter och i så fall hur går jag tillväga? Han har alltid varit folkbokförd i samma stad.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Uppgifter om vilka personer som meddelats domar eller beslut finns i polismyndighetens belastningsregister (lagen om belastningsregister). Som enskild person har man inte rätt att få del av uppgifter om andra ur registret om inte det behövs för att pröva en fråga om vissa typer av anställningar eller uppdrag (9-10 § lagen om belastningsregister). Du har alltså ingen laglig möjlighet att få ta del av sin blivande svärdotters fars belastningsregister.

Som ytterligare information kan jag tillägga att uppgifter i belastningsregistret tas bort efter en bestämd tidsfrist. Som huvudregel tas uppgifter bort senast 20 år efter att de antecknats alternativt senast 20 år efter frigivning. Tiden beror på typ av brott och om personen döms för fler brott under borttagningstiden. Om din blivande svärdotters far varit dömd till fängelse men blev frigiven för mer än 20 år sedan och sedan dess inte har blivit dömd för andra brott, finns det alltså inga noteringar kvar i hans belastningsregister. (16-18 § lagen om belastningsregister)

Hoppas du känner dig nöjd med svaret på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Malin GustavssonRådgivare