Får en rätt till arv på grund av folkbokföring på samma adress?

Min mans bror står folkbokförd på vår adress. Min man är för svag för att ändra det pga sjukdom. Kommer det att vara problem med arvet eller kan hans bror kräva arv pga att han är folkbokförd på adressen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Svaret på din fråga är nej, det faktum att din mans bror är folkbokförd på samma adress som din man utgör inte någon grund för att han får ärva din man.

Reglerna om arv finns i ärvdabalk. Där anges t ex vem som har rätt att ta arv. I ärvdabalken anges till exempel att du som maka ärver din man. (3 kap 1 § första stycket)

Någon regel som gör att folkbokföringen spelar roll finns helt enkelt inte i lagen.

Därför är svaret nej, din mans brors folkbokföring spelar ingen roll för arvsrätten.

Jag hoppas att du tycker att du fått svar på din fråga. Använd annars gärna kommentarfunktionen nedan, så ska jag försöka reda ut eventuella oklarheter.

Vänligen,

Olle Hansen ÖlmedalRådgivare