Om spansk arvsskatt

En person med hemvist i Spanien dog före 2016 och efterlämnade 5 barn i Sverige. Hen ägde bla fastigheter i Spanien. 2016 dog ett av barnen i Sverige och lämnade sin kvarlåtenskap till 3 svenska personer i ett testamente. Arvet efter föräldern var då ännu inte skiftat utan det ska ske nu, 2024. Hur blir det med skatterna på arvet i Spanien? Ärver den nu avlidne sonen, utan arvsskatt? Och dennes arvingar därefter i Sverige? Eller?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Sverige har ingen arvsskatt och således är det inget bekymmer du behöver oroa dig över här. Enligt svensk rätt kommer de personer som det i Sverige avlidna barnet testamenterade sin kvarlåtenskap till att träda in i barnets ställe.

Jag kan däremot inte med säkerhet uttala mig om arvsskatten i Spanien och hur den funkar. Spanien har en viss arvsskatt vars procentsats varierar beroende på vilken arvsklass en arvinge tillhör och vilket område i Spanien som det handlar om. Det finns i vissa situationer även en preskriptionstid för denna arvsskatt. Men för att du ska få den bästa möjliga hjälpen är det viktigt att du kontaktar en spansk jurist som med större säkerhet kan rådgiva dig om den spanska lagstiftningen.

Troligtvis inte svaret du sökte, men du behöver i vart fall inte oroa dig över någon arvsskatt i Sverige. Ditt nästa steg bör vara att kontakta en spansk jurist som kan kommunicera med dig på svenska eller annat språk du talar!

Om du har fler frågor om ditt ärende är du välkommen att höra av dig till mig på alexander.martensson@lawline.se, så ska jag göra mitt bästa för att hjälpa dig ytterligare. Jag kan även sätta dig i kontakt med vår ordinarie byråverksamhet om det kvarstår osäkerheter efter vår kontakt. Med vänlig hälsning,

Alexander MårtenssonRådgivare