FrågaOFFENTLIG RÄTTSekretess09/02/2018

Får arbetsgivaren kolla upp om arbetssökanden står i belastningsregistret?

Hej Har vart på ett flertal intervjuer hos en arbetsgivare de bekräftade sedan i mail att de vill ge mig ett erbjudande. Efter de fått mitt personnummer jag antog skulle vara till anställningsavtalet blev de knäpp tyst och sista möten avbokade av dom 1 timme innan och de ljög och så att de var sjuka (vet detta då jag ringde växeln som upplyste mig att dessa personer visst var på plats) nu har jag fått mail från vd 'n som säger att de kollat upp mitt belastningsregister och ej kan anställa pga tidigare sommar. Får de verkligen kolla upp detta utan mon tillåtelse? Ingen skola eller statlig myndighet jag sökt jobb hos...

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Sekretess gäller för information i belastningsregistret. Uppgifter från registret får endast lämnas ut i enlighet med vad som sägs i lagen om belastningsregister (35 kap. 3 § offentlighets- och sekretesslagen).

Utgångspunkten är att endast den enskilde själv kan begära utdrag ur belastningsregistret (9 § lagen om belastningsregister). Några myndigheter har dock rätt att begära utdrag ur belastningsregistret. En uppräkning av dessa myndigheter finns i 6 § lagen om belastningsregister och i 10-17 § förordning om belastningsregister.

Endast vissa arbetsgivare kan således begära utdrag ur belastningsregistret. Om andra arbetsgivare vill ha ett sådant utdrag, går det normalt till så att denne tillfrågar den enskilde att begära ett utdrag ur belastningsregistret och sedan överlämnar den enskilde brevet till arbetsgivaren. Läs mer här. Svaret på din fråga blir alltså att de flesta arbetsgivare inte kan kolla upp om en enskild finns i belastningsregistret, men det beror det på vem arbetsgivaren är.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Om du har fler funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga till oss här på Lawline!

Amanda BlombergRådgivare