Efterforska vem som vill ta del av allmänna handlingar

Hej! Jag vill veta om en kommunrektor och enhetschef för vuxenutbildning kan svara på en förfråga om utdrag ur kommunens register på det sättet att avslöja vem frågande var och skicka kopia på hennes svar till frågandens chef på hennes arbetsplats ? Det gällde en synpunkt om en lärare som rektor för vuxenutbildning ringer och berättar för lärarens chef. Läraren frågade rektorn om synpunkten var registrerade och rektorn svara ja. Efter ett tag vill läraren enligt offentlighetslagen ta del av Synpunkten och exakta datumet då hon misstänkte att vuxenutbildningens rektor ville jävlas med henne pga personliga problem. Hon skickar ett e-mejl till kommunens växel och ber om utdraget fast med ett annat namn då hon vill vara anonym . Mejlet lämnades över till rektorn för att personen som jobbade med kommunfrågor kunde inte sitt jobb. Rektorn skickar ett e-mejl till läraren och en kopia till hennes chef och på ett hånfullt sätt frågar om till vem skulle hon skicka utdraget till påhittade namn eller läraren. Jag undrar om rektorn får göra så? Får hon skicka lärarens förfråga till hennes chef? Kan hänföra så? Kan hon ifrågasätta vem som vill ha ett utdrag från kommunens diarie då vem dom helst kan ta del av arkiverade diarie. Tacksam för svar. Mvh, Mia

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

I enlighet med offentlighetsprincipen har var och en rätt att ta del av allmänna handlingar, som till exempel det utdrag ur kommunens register läraren har bett att få del av. Man har rätt att ta del av handlingarna ”på plats”, alltså på den myndighet där de förvaras. Däremot har man inte rätt att få utdrag mailade till sig.

Den myndighet man begär ut handlingar ifrån har inte rätt att fråga vem man är och varför man begär ut en viss handling. Enligt min mening agerade rektorn fel då hon skickade mailet till läraren och hennes chef, det är inte förenligt med syftet med offentlighetsprincipen då det i princip blir efterforskning om vem som begär ut handlingen. För att få ärendet prövat vidare kan läraren göra en JO-anmälan, som eventuellt kan leda till att JO gör en bedömning av vad som har hänt och beslutar om eventuella varningar och kritik.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare