Delgivning av testamente m.m.

En bekant till familjen har avlidit. Hon saknar make/maka/bröstarvingar men har två syskonbarn. I testamentet har hon utsett en universell testamentstagare men även i testamentet angett att ett av syskonbarnen ska ha rätt till viss utpekad egendom. Min fråga gäller nu huruvida ett testamente måste översättas eftersom det syskonbarn som inte får ta dela av något arv är bosatt utomlands och i vilken form en delgivning av testamentet måste ha med denne. Vidare undrar jag om den arvinge som väl i princip blir legatarie (om testamentet inte klandras) bör kallas till bouppteckningen.

Lawline svarar

Hej!

Testamentet ska delges båda syskonbarnen, 14:4 ärvdabalken (ÄB). Delgivning innebär att testamentet överlämnas till arvingen i bestyrt kopia. Det finns inget krav i lagen på att testamentet ska vara på visst språk, varför det inte borde vara ett krav att det ska översättas. Att notera är dock att ni måste kunna bevisa att delgivning skett, t.ex. genom att arvingen skriver på ett mottagningsbevis. Vanligt är att man på den bestyrkta kopian av testamentet ger arvingen olika alternativ att skriva under, i ert fall en rad där arvingen kan skriva under på att hen delgivits testamentet och en rad där arvingen kan skriva under på att hen godkänner testamentet. Om arvingen godkänner testamentet vinner det omedelbart laga kraft avseende den arvingen, men om arvingen endast delges testamentet så har hen 6 månader på sig att klandra det, 14:5 ÄB.

Sannolikheten att arvingen skriver under mottagningsbeviset när hen själv kan läsa testamentet framstår som högre än om arvingen får ett dokument hen inte kan förstå vad det är, varför det kan finnas en poäng i att översätta testamentet. I vart fall borde alternativet, att delges eller godkänna testamentet, formuleras på ett språk som arvingen förstår för att hen ska kunna skriva under. Oavsett om ni översätter testamentet eller inte så ska en bestyrkt kopia av originalet delges arvingen.

Legala arvingar är dödsbodelägare tills att testamente som utesluter dem vunnit laga kraft, 18:1 ÄB. Samtliga dödsbodelägare ska kallas till bouppteckningsförrättningen, 20:2 ÄB. Det innebär att båda syskonbarnen samt den universella testamentstagaren måste kallas till förrättningen. Om något av syskonbarnet godkänt testamentet innan förrättningen är det dock inte nödvändigt att de kallas, då de i så fall utgått som dödsbodelägare. Detta gäller även syskonbarnet som har rätt till ett legat då legatarie inte måste kallas till bouppteckningsförrättning.

Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare