Boutredningsman m.m.

Hej! När pappa avled gjordes bodelning och bouppteckning o mamma stod kvar i orubbat bo. Nu har mamma avlidit. Vi är flera barn varav ett avled före pappa. Detta barn efterlämnade barn. Kan detta barnbarn, utan samtycke av oss barn, kräva eller själv anlita en oberoende boutredare, som tar hand om allt och som då bestämmer när vi barn får gå in i huset osv. Detta för att denne är rädd att det ska gå orätt till vid bodelning o bouppteckning ( vilket naturligt inte ska ske eftersom vi är överens ) Känns bra att veta detta innan vi bestämmer oss för att anlita någon som gör bouppteckningen. Kan vi arvingar göra bouppteckning själva?Det finns inget värde att tala om i dödsboet eftersom det fanns lån på huset. Tack på förhand

Lawline svarar

Hej!

Då barnbarnet är dödsbodelägare har hen rätt att enligt Ärvdabalken 19:1 begära boutredningsman. Det krävs inte att barnbarnet har några särskilda skäl för sin begäran, begäran i sig är tillräcklig. Boutredningsmannen övertar då förvaltningen av dödsboet från er dödsbodelägare vilket innebär att ni inte har rätt att vidta några åtgärder med dödsboets egendom, t.ex. sälja saker.

Dödsbodelägarna kan välja att själva upprätta en bouppteckning. I Ärvdabalkens 20 kap hittar ni bestämmelser om vad för uppgifter som måste finnas i bouppteckningen och om hur förrättningen ska gå till.

Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637#K19.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare