Belastningsregister vid villkorlig dom

Hej,

I december 2009 begick jag ett brott, där jag stal två tröjor till ett värde av ungefär 2000kr.

Som straff fick jag villkorlig dom och 30 dagsböter.

Min fråga är hur länge jag kommer att finnas kvar i brottsregistret?

rättegången ägde rum i April 2010.

Hjärtliga hälsningar

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är påföljden, alltså straffet, som avgör hur länge en belastning ligger kvar i belastningsregistret. I ditt fall har du blivit dömd och som påföljd fått villkorlig dom och dagsböter. I och med att du har fått villkorlig dom så kommer du ha en "prick" i ditt belastningsregister i 10 år efter domen.

Vid ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen tillbaka till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Ni de KeiserRådgivare