FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder30/06/2016

Belastningsregister

Hej. Jag undrar hur länge ett narkotika brott finns med i mitt belastningsregister

Fick en dom 2010 då jag var naiv nog att ta emot medicin till min ex makes son från en fd väninna å som sonen så sålde utan jag visste vad för läkemedel det var. Står så här i belastnings registret. 1 paragr 1 ST6 narkotikastrafflagen.

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om gallring av uppgifter i belastningsregistret, alltså då uppgifter om belastning tas bort, finns i Lagen om belastningsregister 16-18 §§.

Hur länge din belastning finns kvar i registret avgörs av vilken typ av straff du fick som påföljd för brottet. Eftersom jag inte vet vilket straff som följde av din dom så kan jag inte svara på vilken gallringstid som är aktuell för dig.

Om du blev dömd till fängelse så kommer ditt brott att synas i registret i 10 års tid efter att du blivit frigiven, se Lag om belastningsregister 17 § p. 1. Om du istället blev dömd till böter så finns uppgifterna kvar i 5 års tid efter din dom, se Lag om belastningsregister 17 § p. 9.

Du kan läsa mer om belastningsregistret och regler för gallring på polisens hemsida här.

Hoppas att mitt svar var till din hjälp.

Vänliga hälsningar

Josefine RembsgårdRådgivare